Промоција пројекта „Хана” (Hannah)

ОДРЖАН „ФУМЕТИ! – БАЛКАНСКИ ФЕСТИВАЛ ИТАЛИЈАНСКОГ СТРИПА”

 

У Архиву Војводине одржан Фумети! Балкански фестивал италијанског стрипа”, први специјализовани фестивал те врсте ван Италије. Присуствовали су угледни уметници из Италије и Србије, дипломате и истакнути делатници српске културе.

У Новом Саду је у петак, 24. јуна, почео нови регионални фестивал значајан за популарну културу и културну дипломатију. Реч је о „Фумети! Балканском фестивалу италијанског стрипа (Fumetti! Festival balcanico del fumetto italiano), можда и првој специјализованој манифестацији те врсте ван Италије.

Организатор је Удружење грађана „Обновљена заједница Нови Сад, менаџери пројекта су Ненад Савин и Селена Даниловић. Савин је и селектор изложби, а Даниловићева организатор међународног протокола. Уметник Ђула Шанта је аутор примећене илустрације за плакате који евоцирају значај италијанске врсте вестерна у стрипу, филму и књижевности.

Покровитељи фестивала су Град Нови Сад преко Управе за културу и Република Италија преко Италијанског института за културу у Београду. Архив Војводине је дао своју развијену просторну, кадровску и техничку инфраструктуру, али је пружио посетиоцима и своје друге културне делатности, изложбе и издања.

Стручни и дипломатски партнери фестивала су Удружење стрипских уметника Србије, Центар за уметност стрипа и Пројекат „Растко Италија. Фестивал су подржале издавачке куће Нишки културни центар, Удружење „Бранко Плавшић, „Весели четвртак, „Систем Комикс, „Голконда, „Макондо, Комико, Форма Б и друге.

Чланови Стручног савета фестивала су аутори и стручњаци Зоран Туцић, Владимир Тополовачки, Зоран Стефановић и Кристијан Релић.

Први дан

Фестивал је почео тематским блоком „Италијански стрип и његова важност за Балкан”, када су поздравне речи одржали директор фестивала Ненад Савин, председник Савета фестивала Зоран Туцић и Зоран Стефановић, управник Центра за уметност стрипа, који је нагласио: „Италијански стрип је национална школа која за нас носи ноту величанствености смешу естетског, духовног и људског у савршеној равнотежи. (…)Фумети! – Балкански фестивал италијанског стрипа долази нам у правом тренутку да споји све раздвојене делиће и да покаже срце праве Италије у српској и балканској култури. (…) Са источне стране Јадрана ми сматрамо да италијанска култура може бити поносна на феномен свог стрипа и може му се духовно обратити у временима сваке кризе, па и глобалне.

Одржанe су, затим, промоције две дивот монографије италијанске серије „Велики Блек 1 и 2 у извођењу новосадских уметника Бранка Плавшића, Маринка Лебовића, Светозара Обрадовића и Петра Алаџића. Говорили су издавачи и уредници издања: Зоран Николић, председник Удружења „Бранко Плавшић” из Ниша, који је изнео преглед са аспекта историје српског и југословенског стрипа, као и Срђан Савић, директор Нишког културног центра, угледни истраживач културе и уметности, који је дао тумачење серије „Велики Блек, дечјег и авантуристичког штива, са аспекта теорије уметности, што је прва анализа те врсте, не само у нашој култури.

Свечано отварање фестивала је почело у 19 часова, а програм је водила Сања Демировић, класични филолог – архивиста. У име управе фестивала говорио је Ненад Савин, који је нагласио: „Поред снажне моралне, па и педагошке црте коју италијанска школа стрипа негује, она је омогућила и директну сарадњу српских цртача различитих генерација и италијанских сценариста. Сматрамо да тако плодну и успешну сарадњу, као и сам феномен популарности италијанске школе стрипа у Србији, треба представити и појаснити на одговарајући начин.

У име Републике Италије и италијанске културе говорио је Роберто Чинкотa (Roberto Cincotta), директор Италијанског института за културу у Београду (Instituto Italiano di Cultura, Belgrado) који је истакао значај самог догађаја и таквог концепта манифестације, дао своје мишљење о важности уметности стрипа у култури, али и о значају фестивала за културну дипломатију и рецепцију италијанске културе у Југоисточној Европи, у светлу све бољих културних односа две земље.

У име домаћина, али и српске културе и науке, говорио је директор Архива Небојша Кузмановић – историчар, теоретичар, писац и међународни културни делатник. Изразио је задовољство због сарадње са овим фестивалом у доба када Архив, осим својом ужом функцијом, доприноси својом инфраструктуром и стручњацима култури Новог Сада и елитним културним програмима.

Отворена је, затим, међународна групна изложбе на којој су учествовали ствараоци са обе стране Јадрана, добро познати читаоцима на више континената: Пасквале дел Векјо (Pasquale del Vecchio), Ана Лацарини (Anna Lazzarini) и Ђампјеро Казертано (Giampiero Casertano) из Италије, као и Бранислав Керац, Дарко Перовић и Стеван Субић из Србије. У природном амбијенту дворишта Архива, амфитеатар је искоришћен за догађаје, али и као изложбени простор на отвореном, где је приказан пројекат „Маусарт међународно прослављеног новосадског уметника Градимира Смуђе.

Kao посетиоци, догађају су присуствовали угледни аутори италијанских и других серија Сибин Славковић, Радич Мијатовић и Младен Ољача, као и истраживачи и издавачи Вук Марковић, Предраг Ђурић, Светозар Анђел и други.

Паралелно је одржана тржница италијанских и српских стрипова угледних издавача. Поштоваоци стрипа и сви љубитељи уметности могли су добити оригиналне цртеже гостујућих уметника.

Други дан

 

Другог фестивалског дана посетиоци су имали прилику да виде две аналогне изложбе и једну дигиталну.

Фестивал стрипа је послужио да љубитељи уметности упознају и друге изложбе у Архиву: о Србима на простору Руског царства у 18. и 19. веку; „Rewomen – Европско женско сећање; о Мексику у српској штампи 19. и 20. века итд.

Изванредно документовано предавање „Италијански стрип у српској и југословенској култури: Албуми одржао је београдски истраживач и колекционар Владимир Тополовачки. У публици је било више истакнутих уредника, издавача и других стручњака, који су закључили да су многе податке први пут чули овом приликом. Водитељ је био Зоран Стефановић.

Издавачка кућа „Форма Б из Београда је, кроз гостовање уредника Илије Мировића, представила своја издања која су у последње време привукла велику пажњу широм региона, нарочито графички романи по ремек-делима српске културе у извођењу Гезе Шетета: „Горски вијенац и „Луча микрокозма Петра II Петровића Његоша и „Хајдуци Бранислава Нушића, као и монографије најпознатијих новосадских серија за децу из 1980-их. Водитељ је био Зоран Стефановић.

Од посебног културног и емотивног значаја за све Новосађане била је промоција издања Лунов Магнус стрип бр. 999, „Велики Блек: Кавез, цртача Маринка Лебовића и сценаристе Светозара Обрадовића. Програм је водио Зоран Срефановић.

Млади ликовни уметник из Новог Сада Зоран Јовичић представио је италијанско издање стрипа „Мојсије – дан у Рају по сценарију Маура Канавезеа, који је и синеаста (Mauro Canavese, „Moses – Un altro giorno in Paradiso, Ferrogallico, 2021). Посетиоци су проведени кроз виртуелну изложбу реакције. Водитељ је био Ненад Савин.

Велику пажњу присутних привукла је промоција српског превода издања „Једна прича: Трећи дан, Стевана Субића и сценариста Марка Нучија и Исака Фридла (Marco Nucci, Isaak Friedl: Le Storie 65 – Il terzo giorno, Sergio Bonelli Editore). Субић је зрењанински уметник, страсно посвећен свом раду и већ међународно примећен, нарочито због рада за највеће светске издаваче – француске, италијанске и америчке, на кључним серијама као што су „Конан, „Тарзан и „Адам Вајлд.

Врхунац фестивала је био у суботу увече на заједничкој трибини „Поглед аутора на стрип уметност, у којој су учествовали Пасквале дел Векјо, Ана Лацарини, Ђампјеро Казертано, Бранислав Керац, Дарко Перовић и Стеван Субић. Програм су водили Ненад Савин и Зоран Стефановић, а врло нијансирану расправу успешно је преводила Микол Вјанело.

 

Трећи дан

 

Трећег дана, у недељу 26. јуна, настављено је цртање за посетиоце, као и тржница издања домаћих издавача италијанских и српских стрипова.

Фестивал је завршен представљањем изложбе Градимира Смуђе „Маусарт у Венецији и промоцијом најновијег издања „Винсент и Ван Гог; Три луне (Локомотива, Београд 2022) тог светски познатог аутора, иначе Новосађанина који живи и ради у Италији протекле две деценије. Изложба ће бити доступна за посетиоце у холу Архива Војводине до суботе, 2. јула.

Такође, међународна групна изложба постављена у амфитеатру биће отворена за посетиоце до 2. јула.

Посетиоци су нарочито били импресионирани стрипом по сценарију Тјерија Жора о мишу Маусарту, једним од визуелно најљупкијих радова у историји српског а можда и европског стрипа.

Као пратећи програми фестивала, сва три дана одржаване су пројекције екранизованих стрипова Виџеја Васкета и музички програм ди-џеја Стрит Вајз, што је обојило атмосферу у лепом амбијенту Архива Војводине.

 

Scroll to Top