О ПРВОМ СРПСКОМ УСТАНКУ КРОЗ КРЕАТИВНО-ЕДУКАТИВНЕ РАДИОНИЦЕ ЗА ДЕЦУ

Поводом 220 година од подизања Првог српског устанка (1804–1813), једног од најзначајнијих догађаја у новијој српској историји, у Архиву Војводине организована је радионица за децу под називом „Како је Стрина победила црног Арапина”. Интерактивнa радионицa, одржанa у три термина у периоду од 14. до 16. фебруара 2024. године, коју је осмислила и водила Северина Милетић, окупила је педесеторо деце узраста од 8 до 13 година.

Тежак живот српског и осталих немуслиманских народа на тлу Србије током владавине Турака као узрок и повод за подизање Првог српског устанка били су тема ове радионице. Инспирисана сликама Сеоба Србаља Паје Јовановића, Збор у Орашцу Вељка Станојвића, као и другим делима на којима је приказан живот српског сељака у Отоманској империји, деца су кроз игру откривала појмове као што су сеобе (њихови узроци и поводи), страх за најближе, за огњиште, за живот; принудни рад, неизвесност, несигурност, слобода… 

Централно питање, које је децу водило кроз радионицу, било је: „Kакве муке могу да натерају човека на побуну иако је исход те побуне неизвестан?”

Музиком, кроз слободу покрета, освајала су простор и уз помоћ имагинације рекреирала су слободу и недостатак исте на почетку радионице. Након тога су кроз мини изложбу прошла најважније моменте који су илустровали узроке устанка, а потом се суочила са изазовом да све слике именују.

Драмски задаци које су учесници радионица добили, открили су замршене односе потлачених и тлачитеља и кроз игру артикулисали проблеме са којима је српски народ био суочен (харач, десетак, данак у крви, исламизација, ропство). Инсценација тајног Збора у Орашцу поткрепила је сазнања и показала да су појмови усвојени.

Веома лепо посећене едукативне радионице у Архиву Војводине показале су да су сусрети са драмом у образовању увек интересантно искуство, како за педагога, тако и за децу, с обзиром на то да је свака радионица донела различите и интересантне дечије рефлексије.

Scroll to Top